Eskilstuna

Denna artikel är en annons

Kungsleden storsatsar i Eskilstuna

Nya Gallerian förstärker stadskärnan

Fastighetsägaren Kungsledens ambition är att skapa en modern, attraktiv och levande shoppingmiljö med en tydlig profil. En trivsam mötesplats där Eskilstunabor i alla åldrar smidigt och enkelt kan klara av sina van- liga vardagsärenden men också stråla samman för en fika eller en bit mat. (Obs, visionsbilder)

Vid årsskiftet 2013-2014 förvärvade fastighetsbolaget Kungsleden de fyra fastigheter som utgör Gallerian i Eskilstuna. En omfattande ombyggnation och modernisering med delvis nytt innehåll har nu påbörjats. Visionen är att nya Gallerian ska bli det självklara valet vid handel av dagligvaror, matupplevelser och hälsa i centrala Eskilstuna.

För Kungsleden var köpet av Gallerian en del av ett rejält rejält kliv in på Eskilstunas fastighetsmarknad. Med den portfölj fastigheter man då förvärvade, varav många i city, är bolaget idag en av stadens största kommersiella fastighetsägare. I beståndet ingår bland annat Sveaplan Köpcentrum, kontorskvarteret bakom Högskolan och kontorshotellet vid ÖB med skyltläge vid E20.

 

– Vi har som mål att äga, aktivt förvalta, förädla och utveckla kommersiella lokaler av hög kvalitet i regioner och städer med tillväxtpotential, säger Kungsledens marknadsområdeschef Marcus Lundh.

 

Att bolaget med säte i Stockholm nu gör en kraftig uppdatering av Galleria­kvarteret visar väl om något Eskilstuna styrka som utvald ort för en långsiktig satsning.

 

Marcus Lundh och pekar på en rad faktorer som starkt talar för Eskilstuna.

 

Inte minst det perfekta läget i Mälardalen, nära Stockholm med Västerås som granne och Örebro bara 9 mil bort. Högskolan bygger ut, handeln växer och företag flyttar hit. Att Amazon Web Services valt att etablera just här säger väl något? Eskilstuna är också en kommun som växer och har nu passerat den magiska gränsen 100 000 invånare.

 

– Ökade flöden och större rörlighet har givetvis en stor positiv påverkan även på stadskärnan och därmed på nya Gallerians möjligheter att bli den självklara mötesplatsen i city för både shopping och umgänge, säger Marcus Lundh.

 

Ombyggnaden som nu är i full gång syftar till att på sikt stärka hela kvarteret, inklusive övre plan med kontorsytor och gym, samt källarplan med bland annat garage och bowling. Men primärt är det handelsytorna i markplan som etappvis byggs om och moderniseras. Det vill säga själva Gallerian, som förstärkt och uppfräschad också kompletterar Eskilstuna stadskärna med mer puls, liv och rörelse.

 

Kungsledens ambition är att skapa en modern, attraktiv och levande shoppingmiljö med en tydlig profil. En trivsam mötesplats där Eskilstunabor i alla åldrar smidigt och enkelt kan klara av sina vanliga vardagsärenden men också stråla samman för en fika eller en bit mat. Det blir nu ett större fokus på restauranger och caféer, mat och dryck.

 

Startskottet var nya avtal med Hemköp och Systembolaget som båda nu uppdaterar sina butiker. Systembolaget flyttar till ett nytt läge, från gågatan in i Gallerian. Hemköp uppdaterar sin butik och får en ny entré från Galleriagången.

 

Under hösten har ett kommersiellt koncept utarbetats samtidigt som uthyrningen av vakanta lokaler pågår för fullt.

 

– Vi vill erbjuda en blandning av det nödvändiga och det glädjefyllda, det nyttiga och det lyxiga. Vi kallar det "en skönare vardag", ett koncept som bygger på att lösa vardagens återkommande utmaningar i en kompakt, lättillgänglig och trivsam miljö, säger Sophie Löfving, projektchef på Kungsleden.

 

Vilka kan då tänkas attraheras av nya Gallerian? Ja, naturligtvis vem som helst, men Kungsleden pekar speciellt ut yrkesarbetare, studenter och pensionärer som bor, arbetar eller besöker stadskärnan. Människor i alla åldrar som tar sig med buss eller bil, cykel eller till fots.

 

– Vi träffar nu flertalet utvalda butikskoncept som vi tycker skulle passa in Gallerians framtida position. En sak är säker, det finns ett mycket stort intresse för att etablera olika typer av verksamheter i Gallerian, både butiker och restauranger, säger Sophie Löfving, som avslutningsvis betonar att Gallerian ska leva under hela byggtiden och att det samtidigt är den stora utmaningen. Butiker kommer alltså att öppna successivt med planerad stor gemensam invigning av hela Gallerian våren 2019.

Hyresgäster i Gallerian just nu:

• Hemköp

• Systembolaget

• Coffeehouse by George

• Hemtex

• La Crèperie

• Lloyds Apotek

• Kings Tobak & Lotteri

• Direkt Optik

• Klackbaren

• Eskilstuna Bowlingcentrum

• Nordic Wellness

• Matsu Sushi

• Spice’n Rice

• Pantbanken Sverige

• Söderbönans Kaffe & Te

Kungsleden

 

Kungsleden är en kundnära fastighets­ägare verksam i Sverige med fokus på att långsiktigt äga, aktivt förvalta, förädla och utveckla kommersiella lokaler av hög kvalitet i storstadsområden samt tillväxt­områden.

 

Kungsleden i siffror per 30 juni 2017

• Antal fastigheter: 288

• Fastighetsvärde: 23,3 Mdkr

• Hyresvärde: 2,6 Mkr

• Uthyrningsbar area: 2,6 Mkvm

• Regioner: Storstockholm, Storgöteborg, Mälardalen och sydvästra Sverige

• Fastighets-kategorier: Kontor, industri/lager och handel

• Antal anställda: 96

• Grundat: 1993/1994

• Börsnoterat: 1999

 

Kungsleden i Eskilstuna

Kungsleden är de större kommersiella fastighetsägaren i Eskilstuna med totalt 80 000 kvm uthyrningsbar area främst i centrala Eskilstuna.

Totalt arbetar fyra personer på Kungsleden i Eskilstuna för att förvalta fastigheter i Centrum, Vilsta, Folkesta och Valhalla.

Kluster – en bärande idé

Marcus Lundh, marknadsområdeschef och Sophia Löfving, projektchef.

Oavsett var man etablerar verksamhet har Kungsleden som bärande idé att bygga kluster, det vill säga att äga och förvalta fastigheter inom ett avgränsat geografiskt område.

– Vi är inte riktigt där än i Eskilstuna men är helt klart inriktade på att arbeta i den riktningen även här, säger marknadsområdeschefen Marcus Lundh.

 

Att jobba i kluster, förklarar han, ger en ökad flexibilitet i lokal- och serviceutbudet. Det gör att vi kan anpassa och vässa vårt erbjudande utifrån varje enskild hyresgästs behov.

 

– Vi vill göra det där lilla extra, oavsett om det gäller det stora globala företaget eller ett litet fåmansföretag. När de behöver utöka med större eller mindre lokaler ska de veta att vi alltid kan möta deras önskemål, säger Marcus Lundh och poängterar Kungsledens ambition att vara sina hyresgästers partner genom hela deras tillväxtresa.